FOTO: Putopis PD ’Lisina’ – osvajanje dva vrha masiva Čvrsnice i Prenja

cvrsnica_planinarsko_drustvo_lisina_2013_1

Suradnja Planinarskog društva Lisina iz Matulja i bloga Liburnija.net nastavlja kroz jednu zanimljivu formu, koju po prvi put predstavljamo na našim stranicama. Zahvaljujući angažmanu Miloša Vrenca iz PD Lisina kroz narednih nekoliko dana objavljivati ćemo svojevrsni putopis, koji je nastao u susjednoj Bosni i Hercegovini. Osim zanimljivog ‘inside’ pogleda, tračeva, ispričanih anegdota – iz prve ruke – donosimo i prekrasne fotografije koje su snimili na svojoj putešestviji. Uživajte!

Matulji – Dvadeset i šest planinara planinarskog društvo Lisina, 05. kolovoza u ranim jutarnjim satima krenula je put Hercegovine na šestodnevni izlet, točnije na ”osvajanje“ dva vrha masiva Čvrsnice i Prenja. Cilj je bilo Pešti brdo (2039 m/nv), te najviši vrh Prenja Zelena Glava (2155 m/nv) i Otiš (2096 m/nv).

U pauzi između dva planinarenja organizirali smo rafting Neretvom, obilazak podzemnog grada – Titovog bunkera, te posjet glavnome gradu Federacije – Sarajevu.

cvrsnica_planinarsko_drustvo_lisina_2013_1_1

Sam start putovanja započeo je sa objektivnim kašnjenjem vođe puta, zaboravljanjem istoga na parkiralištu Hangara dva para planinarskih gojzerica. Peh za pehom vođe puta trajali su sve do posljednjeg dana. Sudbina!

Autoputem sa tri kombija firme VAN preko Bosiljeva krenuli smo put Hercegovine. Zaustavili smo se u Imotskome i razgledali njihovo predivno Modro jezero, osvježili se i popodne, dosta umorni, stigli u Risovac, mjesto polaska do doma Vilinac ispod Velikoga Vilinca.

Tada nastaju prvi problemi, doznajemo da su dva para gojzerica ostavljena na parkiralištu i zaboravljena ukrcat u kombi, te nemogućnost ostavljanja kombija u gustoj i pustoj šumi bez zaštite. Dean odlučuje da će zajedno sa Nikolom ostati čuvati kombije, tako vođa puta dobiva gojzerice, a drugi je planinar srećom imao rezervne stare. Ostanak i čuvanje kombija bila je mudra odluka, što smo ustanovili kasnije po dolasku u dom.

cvrsnica_planinarsko_drustvo_lisina_2013_1_2

Kolona od 24 planinara krenula je put doma ispod Velikoga Vilinca. Dan je bio bez ijednoga oblačka, temperatura 38 stupnjeva celzijevih, a uz samu stazu nailazimo nekoliko puta na snijeg. Prekrasna priroda, lijepo i dobro markirana staza koja se postepeno diže kroz nekoliko kotlina do manjeg sedla, od kuda puca pogled na naš sljedeći cilj masiv Prenja i dolinu Neretve. Jedan malo duži i strmiji uspon do velikoga sedla ispod vrha Velikoga Vilinca, otvara nam se pogled na Pešti brdo. Impozantni masiv koji završava na desnoj strani sa najvišim vrhom Čvrsnice – Pločno (2228 m/nv).

Manji dio ekipe odmah produžuje na sam vrh, a veći dio odlazi potražit malo hlada i osvježenje ”B“ vitaminom u dom. U domu nas dočekuje izuzetno ljubazni domar Remzo uz baksu ”B“ vitamina. Vitamin uzimaju i oni koji su ”zakleti“ protivnici i borci protiv predoziranja vitaminima. Ekipa je stvarno heterogena, od 12 do 66 godina. Iskusni vodič Kika znalački određuje tempo i ritam, ali ipak zbog enormne vrućine dosta nas dolazi dobro iscrpljeni nakon 3,5 sata hoda do doma.

Domar nas upoznje sa novom činjenicom da do Pešti Brda treba 5 sat i 5 sati za povratak, da je staza jako loše markirana, te uz silazak od 2 sata do kombija, procjenjujemo da bi to bilo previše za početak. Remzo nas savjetuje da se spustimo u dolinu Diva Grabovica i do akumulacijskog jezera elektrane Grabovica. Nakon kraće konzultacije starijih članova, odlučujemo da se prihvati Remzov prijedlog.

cvrsnica_planinarsko_drustvo_lisina_2013_1_3

Uspostavljamo nekako gsm vezu sa Deanom, sljedi ”tramak“ kombija na sasvim drugu stranu Čvrsnice, preko Vilinca i Jablanice, do 8 kilometara udaljenu dolinu od magistralnog puta Mostar – Sarajevo.

Nakon kraćeg odmora, nas 16 kreće na vrh udaljenoga 1 sat hoda od planinarskoga doma. Na vrhu nas čeka prethodnica, a dvije planinarke odluče da ne idu na vrh, te produžuju odmor. Nagrada je izuzetan pogled na ”Kamenu utvrdu Hercegovine“, kako nazivaju naši domaćini masiv Čvrsnice. Na silasku u dom čeka nas druga nagrada toga dana, a to je planinarski pasulj, ukusno djelo domara Remze.

Odmoreni i nakon Remzovog odlično spremljenog doručka, ujutro u 08,00 krećemo u pravcu bisera Čvrsnice – Hajdučkih vrata, udaljenih 1 sat hoda od planinarskoga doma. Digitalci rade punom parom. Predivan prirodni fenomen i fascinantni pogled na dolinu Diva Grabovica. Temperatura se silaskom u dolinu penje do 39,8 stupnjeva celzijevih. Silazak u dolinu trajao je gotovo 7 sati, uz visinsku razliku od 1600 metara. Dean i Goran dočekuju nas u hladovini, organiziraju nam iznenađenje, kupanje u jezeru.

cvrsnica_planinarsko_drustvo_lisina_2013_1_4

Zaustavljamo se u Jablanici, razgledavamo srušeni most, a ljubazni domaćin otvara nam vrata muzeja bitke za ranjenike iz II svjetskog rata i ako je radno vrijeme završilo. Kratko nam objašnjava tijek bitke na Neretvi. Robi dobiva novi radni materijal, nakon kratkog i letimičnog proučavanja, frustrirano izjavljuje da je već kod osvajanja Prozora (Rame), Sava Kovačević imao problema, što se po Robiju kasnije odrazilo na tijek bitke na Sutjesci.

Ekipa ”zauzima“ kafić u zgradi muzeja, a lovransko/dražanski DJ Fedor bezuspješno pokušava puštati sa You Tube-a evergreene preko razglasa u kafiću. Uzrok je loša internetska veza. Pred večer dolazimo u Konjic i uz kraću potragu za agencijom Keno-raft, dolazimo u naš motel na tuširanje i zasluženi kraći odmor.

Večera u bašti Kenana, vlasnika agencije za rafting, kraća šetnja centrom Konjica, razgledavanje starog mosta iz turskog doba. Slastičarnica sa kolačima ”za bogove“ biva opustošena. Odlazimo siti na spavanje!

Sutradan je na rasporedu rafting Neretvom, te kasnije dogovoreni posjet Sarajevu, no o tome u nastavku putopisa.

[nggallery id=942]

Tekst i foto: Miloš Vrenc / Liburnija.net

Ovo je arhivski članak. Stranice su u međuvremenu redizajnirane.